مزاج شناسی 2

🔴رکن دوم اینکه زیر آتش هوا می باشد به تعبیر طب اسلامی باد. 

🔸باد کلمه ی سنگینتری است چون ضمن اینکه هوا در دلش نهفته است یک توان جا به جایی هم است که در جا به جایی هوا اهمیت دارد پس کلمه ی باد کاملتر از هوا است. 

مزاج باد گرم و تر معرفی شده اما این گرما در رطوبت بستگی دارد به میزان بهره مندی از همسایه بالایی و پایینی.

🔹هر چقدر هوا به آتش نزدیکتر باشد از گرمای بیشتر و هر چقدر به آب نزدیکتر باشد از سردی و رطوبت بیشتر برخوردار می شود پس مزاج هوا به تناسب مزاج همسایه بالا و پایینی می تواند متغیر باشد 

پس به هر حال می توان گرم و تر باشد گرمایش بیشتر و رطوبت آن کمتر باشد اما هیچوقت خالی از رطوبت نمی شود، هر گاه به رطوبت صفر رسید هوا آتش می گیرد ( اتفاقاتی که گاهی در جنگل می افتد – میزان خشکی هوا به حداکثر می رسد و هوا تبدیل به آتش می شود ). 

🔸در مناطق کویری با نفس کشیدن احساس سوزش دست می دهد و خشکی پدید می آید یا روی پوست، با وزیدن نسیم پوست می سوزد. 

    وقتی در بندر بوشهر زندگی می کنید هوایش با گرمی و رطوبت آمیخته است با نفس کشیدن مانند آن است که آب گرم می خورید همین هوا در شمال سردی و رطوبت است و رطوبت در هوا وجود دارد ولی همراه با سردی. 

🔹رطوبت معلق در هوا به کمک آتش اتفاق می افتد آتش است که می تواند رطوبت را در هوا نگه دارد اگر آتش حذف شود رطوبت سقوط می کند مثل اینکه به محض اینکه شب می شود شبنم پدید می آید این آبها کجا بوده که حالا روی ماشین آشکار می شود در هوا معلق بوده در سردی شب آتش حذف شده و رطوبت منتشر در هوا بلور شده و سقوط کرده. 

 🔴   رکن سوم سردی و تری است که معادل آب است. 

آب دارای انعطاف است اما سیر این حرکت به سوی سراشیبی است برخلاف آتش که سیر حرکتش به سوی بالا بود. 

آتش بالا رونده و آب پایین رونده است فقط به کمک آتش می شود آب را سر بالایی برد بدون آتش آب میل سرازیری دارد وقتی آب را می جوشانیم بخار می شود و بالا می آید و وقتی سردی در رفتار احساس کرد ناراحت می شود. 

 💥 آدمهای سرد مزاج به طور طبیعی منفی بافند. با او بحث نکنید فوری جوشانده ی زعفران به او بدهید و گرمش کنید.

 🔸ام اس نیز جزء بیماریهای سرد است برای ترک سردی گلاب استشمام شود و غذای گرم میل شود و جملات محبت آمیز گفته شود که به آن گرمای روانی می گویند. آب تحرک دارد و شکل پذیری را فورا از دست می دهد، اما اگر سردیش بیشتر شود به تدریج مات و بی حرکت می شود مانند انسانی که مات به دیوار نگاه می کند و پلک نمی زند چون سردیش بیش از حد شده است و واکنش مثبت و منفی ندارد و اوج سردی در روان است. 

   🔵 آب وقتی سرد شد ( یخ ) پف می کند هر چه سردی بیشتر شد منبسط می شود پس هر چه سردی بیشتر شد چاقی پدید می آید و چاقی ناشی از افزایش رطوبت و سردی است نه گرمی. انسانهای گرم هر چه گرمی بیشتر شد لاغر می شوند. 

افسردگی چاق می کند.  

 چاقی های پس از زایمان و افسردگیهای پس از زایمان مساویند که هر دو ناشی از تزریق سردی ( داروی بیهوشی ) جراحی اند،با سردی بیهوش می کنند. 

💥کسانی که بیهوشیشان بیشتر است استعداد افسردگیشان بیشتر است.

 مزاج شناسی اگر به کار گرفته شود می تواند کاربرد داروهای شیمیایی را دقیقتر کند. 

   💥 سرکه سرد است و برای درمان چاقی نابودکننده است در یک مقطع به لحاظ اینکه چربیها را ذوب می کند مفید است ولی اگر ادامه داده شود ضعف و بالاخره ناراحتیهای گوارشی بوجود می آید. 

🔸هر گاه سردی افزایش پیدا کرد جسم یا بدن منبسط می شود. 

اینکه فرد در سن هجده سالگی لاغر بوده و در سن سی سالگی چاق می شود به خاطر این است که سردیش بیشتر شده و در سن سردی به سر می برد و هر چه میزان سردی غذاهایش بیشتر باشد افزایش چاقی بیشتر است.

 🔵اگر بخواهیم حجم آب را کم کنیم حرارت میدهیم. اگر یک قطعه گوشت را در آب بیاندازیم منبسط می شود اما اگر همین گوشت را نمک بپاشیم منقبض می شود چون نمک گرم است.

🔴 رکن بعدی خاک است. 

🔹همه ی جنسهای موجود در خاک را خاک می نامیم هم سنگ را خاک می نامیم هم طلا را و هم خاک رس را خاک می نامیم. 

خاک دارای کمترین انعطاف و بیشترین پیوستگی است اگر بخواهیم در خاک انعطاف ایجاد کنیم بایستی به کمک آب اینکار را انجام دهیم یعنی رطوبت.

   🔸 خاک سردی دارد و رطوبت آب می تواند انعطاف ایجاد کند ولی اگر انعطاف بیشتری بخواهیم ایجاد کنیم علاوه بر آب بایستی آتش را هم اضافه کنیم.

 💥اگر بخواهیم خاک رس را محلول کنیم با آب میسراست اما اگر سنگ آهن را بخواهیم محلول کنیم دیگر آب میسر نیست و باید حرارت دهیم چون نفوذ آتش در عمق أشیاء بیشتر است پس بنابراین هر ماده ای که بعداً در طب درگیرش هستیم اگر بخواهیم آن ماده را محلول کنیم اول با آب و بعد با گرما اینکار را انجام دهیم . 

🔹خاک خاصیت خودگرایی محض دارد نقش پذیر است همه چیز را به خود می گیرد و فراموش نمی کند هر چه به خاک بدهیم نگه  می دارد و هر چه از آن گرفتیم یک روزی آن را پس می گیرد.

💠 از نظر اخلاقی معادل خاک سودا می شود و انسان سوداوی خودگرا می شود و به سختی می شود از آن چیزی کند (بدست آورد) و باید به آن گرمی و تری داد تا در آن انعطاف ایجاد کرد و به تدریج باید کند و یکباره میسر نیست و شکنندگی پدید می آید به این ترتیب عناصر چهارگانه را مثل اشیا دارای جان و حیات تعریف می کنیم هر چه این تعریف کاملتر باشد رفتار کاملتری از آن انتظار داریم.

م. ن. ۰ لایک :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
من یک همسرم
یک مادرم
که سعی میکنه زیبا زندگی کنه.
اینجا آرشیو مطالبیه که تو بهتر زندگی کردن بهشون احتیاج دارم .
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان